Shell beste reputatie volgens MT500-onderzoek

Shell is het bedrijf met de beste reputatie van Nederland volgens de MT500, het jaarlijkse onderzoek van Management Team. Het onderzoek is dit jaar uitgevoerd door Inscope Consulting.

De opzet is sterk gewijzigd ten opzichte van eerdere jaren. Het onderzoek is ingericht volgens het bekende ‘waardenstrategie’-model van Treacy en Wiersema en richtte zich op drie criteria: klantvriendelijkheid, productleiderschap en excellentie van de uitvoering. Respondenten mochten bedrijven in hun eigen branche op deze drie criteria beoordelen. Ook de relatieve omzetgroei van de bedrijven is in de uiteindelijke ranking meegewogen.

De 800 managers die aan het onderzoek deelnamen verkozen Shell boven onder meer Microsoft Nederland, KLM, Triodos Bank en BMW Nederland. Shell scoort zowel op productleiderschap als excellente uitvoering een toppositie. Alleen op ‘klantgerichtheid’ moet het bedrijf KLM voor zich dulden. Het is alweer de zesde keer (in vijftien edities) dat Shell bovenaan scoort in jaarlijkse barometer voor het imago van het Nederlandse bedrijfsleven.